Kan ik mijn e-bike makkelijk meenemen in het openbaar vervoer?


Of je nu een dagje weg gaat, naar je werk reist of een weekendje op avontuur wilt: het combineren van je e-bike met het openbaar vervoer kan superhandig zijn. Maar hoe makkelijk is dat eigenlijk? En waar moet je rekening mee houden als je jouw elektrische fiets wilt meenemen in de trein, tram of bus?

de 5 beste elektrische heren fietsen van 2025

E-bike mee in de trein


In Nederland is het toegestaan om een fiets, en dus ook een e-bike, mee te nemen in de trein van de NS. Er zijn wel een paar belangrijke voorwaarden. Zo is een fietskaartje verplicht voor een gewone (niet-vouwbare) e-bike. Deze heet officieel het Fietskaart Dal en kost €7,50 per dag. Hiermee mag je jouw e-bike meenemen tijdens de daluren, in het weekend en op feestdagen. Tijdens de spits is het helaas niet toegestaan, tenzij je een vouwfiets hebt die ingeklapt als bagage telt.


Ook belangrijk: niet alle treinen hebben veel ruimte voor fietsen. Vaak is er per trein slechts beperkt plek, dus het blijft verstandig om buiten de drukke tijden te reizen. Op het perron én in de trein herken je de fietsplaatsen aan het fietssymbool.

👉 Meer info vind je op de NS-pagina over fiets meenemen in de trein.

E-bike in tram, bus of metro: per regio verschillend


Waar de trein landelijke regels heeft, is het OV-beleid voor trams, bussen en metro’s per vervoerder verschillend. In de Randstad, bijvoorbeeld bij GVB of RET, is het vaak niet toegestaan om een gewone e-bike mee te nemen in de tram of metro. Een opgevouwen vouwfiets mag meestal wel. Ook hier geldt: check altijd de website van de vervoerder voordat je op pad gaat.


In sommige regionale lijnen – denk aan buslijnen in minder drukke gebieden – wordt soepeler omgegaan met fietsen, maar dit blijft de uitzondering.

In dit soort omstandigheden moet de motor voortdurend corrigeren en piekvermogens leveren — en dat kost stroom. Je remt vaak, moet weer optrekken en gebruikt geregeld de hogere ondersteuningsstanden, wat allemaal invloed heeft op je accuverbruik.


Wat met een elektrische bakfiets?


Een elektrische bakfiets is qua formaat vaak lastig mee te nemen in het OV. Deze fietsen zijn breder en zwaarder dan een standaard e-bike en passen daardoor meestal niet in de trein of op de fietsenrekken in het OV. Zelfs als je bakfiets technisch gezien in de trein zou passen, dan nog zul je merken dat manoeuvreren in smalle gangpaden en tussen reizigers door behoorlijk onhandig is. Een bakfiets is dan ook vooral geschikt voor verplaatsingen over de weg.


Tips voor het reizen met e-bike in het OV


  • Check altijd vooraf de regels van de vervoerder.
  • Reis buiten de spits, zeker in de trein.
  • Gebruik een fietsdrager of fietshoes als je een compacte e-bike hebt – dit maakt het vervoer makkelijker én voorkomt schade.
  • Overweeg een vouwbare e-bike als je regelmatig met het OV reist.

Conclusie


Je kunt je e-bike zeker meenemen in het openbaar vervoer, maar het vraagt wat voorbereiding en flexibiliteit. Voor dagelijks woon-werkverkeer of een weekendje fietsen in een andere regio is het een fijne optie, vooral als je de trein gebruikt. Houd wel rekening met de tijden, regels en beschikbare ruimte, en vermijd drukke momenten.


Wil je helemaal flexibel reizen? Dan is een lichtgewicht of vouwbare e-bike misschien de investering waard.


Bij Upway koop je een refurbished elektrische fiets met tot wel 60% korting op de nieuwprijs en met 1 jaar garantie