Kun je op een elektrische fiets rijden zonder te trappen?

Vermoeidheid? Moeilijk starten op een helling? Zou je op je elektrische fiets willen rijden zonder te hoeven trappen? Een droom voor sommigen! Maar is het echt mogelijk? Kun je op een elektrische fiets rijden zonder te trappen? Het lijkt er wel op!

Is het mogelijk om op een elektrische fiets te rijden zonder te trappen?

Laten we de spanning niet langer rekken! In sommige gevallen is het mogelijk! Je kunt op een elektrische fiets rijden zonder te trappen.

Elektrische fietsen hebben een motor die start wanneer je trapt. In deze gevallen, als ze niet zijn uitgerust met een gaspedaal, is er letterlijk geen andere manier om de motor aan te zetten dan door te trappen.

Sommige elektrische fietsen hebben wel een gashendel. Maar in Europa zijn deze fietsen (zeer) zeldzaam. EAB's hebben de voorkeur, waardoor je geen andere keuze hebt dan te trappen. Een andere optie is om een gashendel toe te voegen. Dit activeert de motor zonder dat je hoeft te trappen.

Wetgeving

Houd er rekening mee dat de Europese en Franse wetgeving streng is voor gaspedalen. Op de openbare weg moeten ze worden uitgeschakeld bij snelheden boven de 6 km/u. Waarom moet dit? Het gaspedaal mag alleen worden gebruikt als starthulp. Daarna neemt de pedaalsensor het over. Op privéwegen zijn er echter geen beperkingen.

Sensoren

  • Versnellingsdraaigreep: vergelijkbaar met een brommer.
  • De versnellingstrekker: een eenvoudige knop om in te drukken. Ze kunnen op je fiets worden gemonteerd met behulp van elektrische fietes.

Hoe kom je vooruit zonder te trappen met elektrische fiets?

Elektrische kits bestaan meestal uit een ingang voor het aansluiten van een gashendel en een ingang voor het aansluiten van de trapassensor.

Alleen met een pedaalsensor

Je trapt, de motor start. Deze methode verbruikt heel weinig energie en geeft je een grote actieradius. Het motorverbruik is lineair.

Alleen met een gaspedaal

Het gaspedaal start de motor bij de eerste impuls. Geen zorgen! Net als bij een scooter is het makkelijk onder de knie te krijgen. Het verbruikt echter wel veel energie. Vergeleken met alleen een trapsensor kan de actieradius gehalveerd worden. Om je elektrische fiets zo lang mogelijk mee te laten gaan, raden we je aan om zo min mogelijk te trappen. De motor zal je dankbaar zijn.

Met een gaspedaal en een trapsensor

Dit is het ideale compromis en steeds meer EAB's op de markt bieden deze werkingsmodus aan als starthulp. Als je je fiets elektrificatie, kun je het gaspedaal zo instellen dat het afslaat bij snelheden boven 6 km/u. Dit betekent dat je legaal op de openbare weg kunt rijden. Zodra je deze snelheid bereikt, neemt de trapsensor het over. Ideaal voor een veilige start.

De voor- en nadelen van fietsen met versnellers

De voordelen

  • Gebruiksgemak: rijden op een elektrische fiets zonder te trappen is eenvoudig en vereist geen speciale vaardigheden of kennis. Ideaal voor fietsers die op zoek zijn naar een ontspannen ritje zonder al te veel inspanning.

  • Geeft je meer vaart: in heuvelachtige gebieden en op oneffen wegen kan trappen moeilijk en vermoeiend lijken. Een elektrische fiets met een gashendel maakt het makkelijker. De boost kan je vrij gemakkelijk over heuvels helpen.

  • Vereenvoudigt het dagelijks leven: het is het ideale systeem voor mensen met medische problemen die het trappen moeilijk maken, en voor mensen met een slechte fysieke conditie.

  • De vriend van de luie mens: je kunt rusten wanneer je maar wilt.

De nadelen

  • Batterij vermogen: elektrische fietsen met versnellingen vereisen een krachtige batterij.

  • Actieradius: deze is beperkt. Je kunt dus geen lange afstanden afleggen zonder je batterij regelmatig op te laden.

  • Moeilijk onder controle te houden: in het verkeer kunnen versnellingen van slechte kwaliteit met een lage modulatie moeilijk onder controle te houden zijn.

  • Strengere wetten: naleving van de snelheidslimiet van 6 km/u op de openbare weg, bijvoorbeeld.

Wat zijn de voorschriften?

Gebruik op de openbare weg

Het is geen verrassing meer dat het gebruik van een gaspedaal legaal is, op voorwaarde dat het gebruik beperkt blijft tot maximaal 6 km/u. Daarna wordt de motor geclassificeerd als bromfiets, zelfs als de maximumsnelheid 25 km/u is. Waarom zou dit het geval zijn? Dit betekent onder andere dat je een helm moet dragen, een verzekering moet afsluiten, je fiets moet registreren, enzovoort.

Gebruik op privéwegen

Je mag gas geven! Er zijn geen beperkingen op het gebruik van versnellers op privéwegen, behalve door gemeentelijke verordeningen. Handig voor fietsen in de bergen of bossen.

Conclusie

Zoals je kunt zien, heb je drie trap opties. Je kunt trappen met behulp van de motor, de motor uitschakelen en alleen trappen, of alleen op het gaspedaal drukken (zonder te trappen). Je elektrische fiets brengt je overal naartoe, met of zonder inspanning!